EL MERCAT I ELS SEUS ELEMENTS
El
mercat és el lloc físic on es troben els venedors i els possibles compradors
(punt d’oferta entre oferta i demanda).
S’identifiquen
quatre elements: persones, necessitats, recursos i capacitat.
Existeixen
diversos tipus de mercats:
CLASSIFICACIÓ DEL MERCAT
|
|
Criteris
|
Tipus
|
Tipus de comprador
|
Mercat
de consum: Les persones compren per satisfer les seves necessitats. Demanda
final.
|
Mercat
industrial: Empreses que adquireixen béns o serveis per incorporar-los al
seus processos de producció. Demanda derivada.
|
|
Mercat
institucional: Organismes públics i institucions sense ànim de lucre.
|
|
Àmbit geogràfic on es
desenvolupa l’activitat comercial
|
Mercat
local: En la localitat on s’ubica l’empresa i les localitats pròximes.
|
Mercat
regional: Integren una regió.
|
|
Mercat
nacional: Dins d’un estat (mercat interior)
|
|
Mercat
internacional: En diversos països diferents.
-
Mercat
comunitari: comprèn els països de la Unió Europea.
- Mercat
global: S’estén per tots els continents i la majoria de països.
|
|
Tipus de producte
|
Mercat
de béns: Productes tangibles.
|
Mercat
de serveis: Serveis o productes intangibles.
|
|
Estructura de la
competència
|
Monopoli
d’oferta: Un sol venedor i molts compradors.
|
Monopoli
de demanda: Un sol comprador i diversos venedors.
|
|
Oligopoli
d’oferta: Pocs venedors i molts compradors.
|
|
Oligopoli
de demanda: Molts venedors per a pocs compradors.
|
|
Competència
perfecta: Molt compradors i molts venedors, amb un producte homogeni sense
diferenciació.
|
|
Competència
monopolística: Molts venedors amb productes diferenciats i molts compradors
que adquireixen el producte que els proporcionarà majors beneficis.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario