martes, 15 de mayo de 2012

GESTIÓ COMERCIAL DE LES PIMES


EL MERCAT I ELS SEUS ELEMENTS

El mercat és el lloc físic on es troben els venedors i els possibles compradors (punt d’oferta entre oferta i demanda).
S’identifiquen quatre elements: persones, necessitats, recursos i capacitat.

Existeixen diversos tipus de mercats:

CLASSIFICACIÓ DEL MERCAT
Criteris
Tipus
Tipus de comprador
Mercat de consum: Les persones compren per satisfer les seves necessitats. Demanda final.
Mercat industrial: Empreses que adquireixen béns o serveis per incorporar-los al seus processos de producció. Demanda derivada.
Mercat institucional: Organismes públics i institucions sense ànim de lucre.
Àmbit geogràfic on es desenvolupa l’activitat comercial
Mercat local: En la localitat on s’ubica l’empresa i les localitats pròximes.
Mercat regional: Integren una regió.
Mercat nacional: Dins d’un estat (mercat interior)
Mercat internacional: En diversos països diferents.
            -    Mercat comunitari: comprèn  els països de la Unió Europea.
            -     Mercat global: S’estén per tots els continents i la majoria de països.
Tipus de producte
Mercat de béns: Productes tangibles.
Mercat de serveis: Serveis o productes intangibles.
Estructura de la competència
Monopoli d’oferta: Un sol venedor i molts compradors.
Monopoli de demanda: Un sol comprador i diversos venedors.
Oligopoli d’oferta: Pocs venedors i molts compradors.
Oligopoli de demanda: Molts venedors per a pocs compradors.
Competència perfecta: Molt compradors i molts venedors, amb un producte homogeni sense diferenciació.
Competència monopolística: Molts venedors amb productes diferenciats i molts compradors que adquireixen el producte que els proporcionarà majors beneficis.

No hay comentarios:

Publicar un comentario