Quantitat
de producte que els compradors estan disposats a adquirir en unes determinades
condicions i a un cert preu. Depèn de:
- La renda disponible i la seva
distribució: Com major sigui el nivell de renda, més gran
serà la demanda general. Segons com estigui distribuïda, la demanda serà
diferent. Quan la majoria de la renda està en poques mans, augmenta la demanda
de béns de luxe; quan el repartiment de la renda és equilibrat, augmenta la
demanda de tipus mig.
- El comportament del consumidor: és variable,
ja que depèn de factors externs o
interns.
- El preu del producte: Com
més adequat sigui el preu, major serà la demanda.
- El preu de la resta de béns: La
disminució del preu disminuirà la demanda dels productes substitutius i
viceversa.
Estimació de la demanda
S’apliquen
quan no es tenen dades sobre la demanda de períodes anteriors:
- Mètode dels ràtios en cadena (mercats
de consum): consisteix en identificar els consumidors
potencials que compleixen una condició prèviament definida. Es multiplica el nombre
de individus per la quantitat mitjana de producte que es consumeix en un
període determinat.
- Mètode de construcció de mercat (mercats
industrials): es coneix el nombre de consumidors
potencials i les seves necessitats de producte. La demanda serà la suma de les
necessitats de tots.
Previsió
de la demanda
Quan
es compta amb sèries històriques de dades d’exercicis anteriors, es pot
preveure la demanda per als períodes següents.
Hi
ha tres mètodes de càlcul senzill:
- Mètode ingenu.
- Mètode de mitjanes simples.
- Mitjanes mòbils simples.
No hay comentarios:
Publicar un comentario