martes, 15 de mayo de 2012

LA DEMANDA


Quantitat de producte que els compradors estan disposats a adquirir en unes determinades condicions i a un cert preu. Depèn de:
- La renda disponible i la seva distribució: Com major sigui el nivell de renda, més gran serà la demanda general. Segons com estigui distribuïda, la demanda serà diferent. Quan la majoria de la renda està en poques mans, augmenta la demanda de béns de luxe; quan el repartiment de la renda és equilibrat, augmenta la demanda de tipus mig.
- El comportament del consumidor: és variable, ja que depèn  de factors externs o interns.
- El preu del producte: Com més adequat sigui el preu, major serà la demanda.
- El preu de la resta de béns: La disminució del preu disminuirà la demanda dels productes substitutius i viceversa.
Estimació de la demanda
S’apliquen quan no es tenen dades sobre la demanda de períodes anteriors:
- Mètode dels ràtios en cadena (mercats de consum): consisteix en identificar els consumidors potencials que compleixen una condició prèviament definida. Es multiplica el nombre de individus per la quantitat mitjana de producte que es consumeix en un període determinat.
- Mètode de construcció de mercat (mercats industrials): es coneix el nombre de consumidors potencials i les seves necessitats de producte. La demanda serà la suma de les necessitats de tots.
Previsió de la demanda
Quan es compta amb sèries històriques de dades d’exercicis anteriors, es pot preveure la demanda per als períodes següents.
Hi ha tres mètodes de càlcul senzill:
- Mètode ingenu.
- Mètode de mitjanes simples.
- Mitjanes mòbils simples.

No hay comentarios:

Publicar un comentario