miércoles, 23 de mayo de 2012

EL MÀRQUETING OPERATIU


Quatre elements bàsics: producte, preu, distribució i comunicació.

El producte

Els atributs més important són:
- Tangibles (característiques físiques): Disseny, característiques físiques, característiques tècniques, complements.
- Intangibles (característiques no perceptibles pels sentits): Seguretat, garantia, fiabilitat i la qualitat objectiva.
- Identificadors (característiques que permeten identificar un producte): Marca.
- Subjectius (atributs susceptibles de ser percebuts de forma diferent): Imatge, prestigi i la qualitat percebuda.

Classificació dels productes

Els tres criteris més estesos són:
- Per la seva tangibilitat: Béns, serveis i idees.
- Per la seva utilitat o consum habitual:
- De consum: de conveniència, de compra esporàdica, d’especialitat, no buscats.
            - Industrials: Materials, subministraments i serveis industrials.
- Per la seva durada: Peribles i Duradors.

Cicles de vida i estratègia de producte
Fase
Descripció
Llançament
Introducció del producte en el mercat. Baix volum de vendes. Gran inversió en polítiques de màrqueting.
Creixement
Gran augment de les vendes.
Maduresa
S’estabilitzen les vendes. Creixement petit. Gran competència. Baixen els costos de producció.
Declivi
Situació d’obsolescència. Pèrdua ràpida de la demanda. Baixa rendibilitat.

En funció de la maduresa, els productes poden ser:
- Productes de maduresa perpètua: Fa molt temps que són en aquesta fase. Difícil substitució. Cobreixen una necessitat bàsica (no és possible realitzar innovacions substancials).
- Productes de maduresa cíclica: De venda estacional. Demanda cíclica.
- Productes de maduresa volàtil: Molt tecnològics que queden obsolets amb rapidesa.

Llançament d’un nou producte

El procés de llançament d’un producte té cinc etapes:
Procés de llançament d’un nou producte
Etapa
Descripció
Concepció del producte
Recerca, selecció i avaluació d’una idea. Capaç de cobrir necessitats i de produir beneficis.
Desenvolupament tècnic
Fabricació d’un prototipus que es pugui provat i valorar.
Valoració comercial
Anàlisi dels possibles clients sobre: la marca, el logotip, l’envàs i els diferents atributs dels productes. Previsió de problemes i possibles solucions. Previsió de la resposta del mercat.
Valoració econòmica i financera
Previsió de la demanda a llarg termini. Previsió del procés de difusió: determinació del temps en les fases del seu cicle de vida. Càlcul de la rendibilitat econòmica i financera.
Llançament comercial
Determinació de l’estratègia d’entrada en el mercat: descremació o penetració per diferenciar-se per preu.


No hay comentarios:

Publicar un comentario